Vítejte na stránkách Základní škola Šestajovice.
Nastavení zobrazení
Používáme cookies
Chceme, abyste sledovali vy nás, ne my vás. Pro správnou funkčnost webu nějaké cookies potřebujeme. Své nastavení cookies můžete kdokoliv změnit pomocí nastavení cookie. V případě odmítnutí, jsou používany pouze Funkční cookies.

Jak se žije v… NORSKU

  • Martin Hejhal
  • 137
2. stupeň
Jak se žije v… NORSKU
Jak se žije v… NORSKU
Jak se žije v… NORSKU

Projekt, který proběhl 24. října, je určen pro žáky 2. stupně ZŠ. Primárně jsou jeho přípravou pověřeni žáci 9. třídy („pořadatelé“) pod odborným dohledem a vedením konkrétního učitele („garanta“).

Každý rok je zvolena jedna země/stát (v minulosti např. Řecko, Francie, Španělsko...). V rámci tohoto hlavního tématu jsou vybrána dílčí podtémata, okruhy, jejichž uchopení je zadáno konkrétní skupině „pořadatelů“ a konkrétnímu „garantovi“. Na jejich dovednostech a fantazii pak záleží, jak se tohoto okruhu zhostí. Preferována je názorná a interaktivní forma.

Žáci 6. až 8. tříd v průběhu jednoho dne navštíví všech 11 stanovišť. Dozvídají se nové informace, plní zadané úkoly, snaží se kooperovat, aby dosáhli nejlepších výkonů. Vítězná skupina je nakonec oceněna sladkou odměnou.

Cílem projektu však není pouze seznámení se se specifiky vybrané země. Primárně jde o rozvoj organizačních a výkonnostních dovedností žáků 9. tříd (vybrat si vhodného garanta, včas jej kontaktovat, spolupracovat s ním, připravit si potřebný materiál, rozdělit si práci ve skupině…), prezentačních dovedností (správná výslovnost, práce s jazykem i s  metajazykovými složkami -intonace, gesta, postoj, kontakt atd., práce s technikou a doprovodným materiálem), samostatnosti při plnění úkolů a zodpovědnosti. Všechny tyto nabyté dovednosti mohou našim žáků pomoci v lepším přechodu na střední školu.

A co bylo letos k vidění? Podívejte se zkuste si odpovědět na přiložené otázky.

STANOVIŠTĚ 1 – NÁRODNÍ KUCHYNĚ

1. Jakou barvu má tradiční norský sýr?

a) oranžovou

b hnědou

c) zelenou

Co je na něm zajímavého?

STANOVIŠTĚ 2 – ZEMĚPISNÉ PODMÍNKY

2. Jak se dříve jmenovalo hlavní město Oslo?

a) Kristiana

b Olafsheim

c) Haraldsdom

Je dnes větší, nebo menší než Praha?

STANOVIŠTĚ 3+4 – VÝTVARNÉ UMĚNÍ

3. +4. Název Munchova obrazu Skrik znamená

a) Úděs

b Strach

c) Výkřik

Jak se v obrazu odráží osobnost autora?

STANOVIŠTĚ 5 – SPORT

5. Kolikrát se v Norsku konaly ZOH?

a) 2x

b 3x

c) 4x

M. Bjørgen a O. E. Bjørndalen se věnovali stejnému sportu?

STANOVIŠTĚ 6 – STÁTNÍ A NÁRODNÍ SYMBOLY

6. Název norské hymny znamená v překladu

a) Ať žije král této země

b Ne, neopustíme tuto zem

c) Ano, milujeme tuto zem

Která vlajka dala základ vlajce norské?

STANOVIŠTĚ 7 – LITERATURA

7. Jak se jmenuje protagonista (hl.hrdina) knih Jo Nesbøa?

a) Harry Bjørsk

b Bjørsk Hole

c) Harry Hole

Jaký žánr Norové milují?

STANOVIŠTĚ 8 – HISTORIE

8. Do kláštera se Vikingové jezdili

a) pomodlit

b obohatit

c) skrýt

Ve které dopravě byli skutečnými mistry?

STANOVIŠTĚ 9 – SVÁTKY A TRADICE

9. Na svátek Olsok hrají Norové

a) detektivní kvízy

b hry o svém patronovi

c) karty o fanty

Jak se jejich patron jmenoval?

STANOVIŠTĚ 10 – VĚDA A TECHNIKA

10. Na Velikonočním ostrově se Pavel Pavel snažil

a) vztyčit menhir

b postavit vor

c) rozchodit sochy

S tímto ostrovem je spojeno jméno mořeplavce…

STANOVIŠTĚ 11 – HUDBA A TANEC

11. Co je „kulning“?

a) starověký skandinávský zpěv

b kolový lidový tanec

c) selský hudební nástroj

K čemu se dříve používal?


1. b) hnědou; (sladká chuť)

2. a) Kristiana, (menší, cca 700tis.)

3. +4. c) Výkřik, (trpěl bipolární poruchou, manio-depresivní psychóza)

5. a) 2x, (ne-klas.lyž. x biatlon)

6. c) Ano, milujeme tuto zem, (dánská)

7. c) Harry Hole, (temné, drsné detektivky)

8. b) obohatit, (v lodní, „drakary“ = posvátné lodě)

9. b) hry o svém patronovi, (Olaf, zahynul 1030, ostatky uloženy v Trondheimu)

10. c) rozchodit sochy, (Thora Heyerdahla, mořské proudy, balzový vor Kon-tiki)

11.a) starověký skandinávský zpěv, (ke svolávání dobytka)